Sunday, 29 April 2012

~What Makes You Beautiful~


You’re insecure
Don’t know what for
You’re turning heads when you walk through the door
Don’t need make up
To cover up
Being the way that you are is enough

Everyone else in the room can see it
Everyone else but you

[Chorus]
Baby you light up my world like nobody else
The way that you flip your hair gets me overwhelmed
But you when smile at the ground it ain’t hard to tell
You don’t know
You don’t know you’re beautiful
If only you saw what I can see
You’ll understand why I want you so desperately
Right now I’m looking at you and I can’t believe
You don’t know
You don’t know you’re beautiful
Oh oh
But that’s what makes you beautiful

So c-come on
You got it wrong
To prove I’m right I put it in a song
I don’t why
You’re being shy
And turn away when I look into your eyes

Everyone else in the room can see it
Everyone else but you

[Chorus]
Baby you light up my world like nobody else
The way that you flip your hair gets me overwhelmed
But you when smile at the ground it ain’t hard to tell
You don’t know
You don’t know you’re beautiful
If only you saw what I can see
You’ll understand why I want you so desperately
Right now I’m looking at you and I can’t believe
You don’t know
You don’t know you’re beautiful
Oh oh
But that’s what makes you beautiful

[Bridge]
Nana Nana Nana Nana
Nana Nana Nana Nana
Nana Nana Nana Nana

Baby you light up my world like nobody else
The way that you flip your hair gets me overwhelmed
But you when smile at the ground it ain’t hard to tell
You don’t know
You don’t know you’re beautiful

[Chorus]
Baby you light up my world like nobody else
The way that you flip your hair gets me overwhelmed
But you when smile at the ground it ain’t hard to tell
You don’t know
You don’t know you’re beautiful
If only you saw what I can see
You’ll understand why I want you so desperately
Right now I’m looking at you and I can’t believe
You don’t know
You don’t know you’re beautiful
Oh oh
But that’s what makes you beautiful

Friday, 20 April 2012

AWAL DAN AKHIR

Assalammualaikum.. dan Salam 1 Malaysia..
Hari  ni zyera nak kongsi ilmu sikit..

Tau x nape tajuk ni Awal dan Akhir...
sebab, dari awal kite wujud di dunia sehingga akhir kite berada di dunia..

PERTAMA:
Ketika kamu dilahirkan, kamu diazan tanpa Solat,
Ketika kamu meninggal, kamu disolatkan tanpa azan.

KEDUA:
Ketika kamu dilahirkan kamu tidak mengetahui siapa yang mengeluarkan kamu,
Ketika kamu mati kamu tidak tahu siapa yang akan mengusung kamu.

KETIGA:
Ketika kamu dilahirkan, kamu dibersih dan dimandikan,
Ketika kamu mati, kamu dimandikan dan dibersihkan serta disolatkan.

KEEMPAT:
Ketika kamu dilahirkan, kedua ibu bapa dan keluarga kamu bergembira,
Ketika kamu mati, kedua ibu bapa dan keluarga kamu menangis ke atas kamu.

KELIMA:
Adam dan keturunannya dijadikan daripada tanah,
Maha Suci Allah yang menjadikan kamu telah memasukkan kamu kedalam tanah setelah mati

KEENAM:
Ketika dalam perut ibu, kamu berada dalam kegelapan dan kesempitan,
Ketika kamu mati , kamu juga berada dalam kegelapan dan kesempitan.

KETUJUH:
Ketika kamu dilahirkan, kamu dibaluti kain supaya melindungi tubuhmu,
Ketika kamu mati, kamu juga dibaluti dengan kain untuk melindungi tubuhmu.

KELAPAN:
Ketika kamu dilahirkan dan setelah dewasa, kamu diperhati dan melakukan kemahiran,
Ketika kamu mati, Kamu tidak akan ditanya melainkan amalan soleh… Apakah bekalan kamu yang telah kamu sediakan…..?


"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali
(1) orang-orang yang beriman, 
(2) dan yang beramal soleh
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran 
(4) dan yang berpesan2 pada kesabaran".
~Surah Al-'Asr.

Friday, 13 April 2012

"Nobody's Perfect" (^_^)


Everybody makes mistakes... Everybody has those days... 1 2 3 4!
Everybody makes mistakes... Everybody has those days... Everybody knows what what I'm talkin' 'bout... Everybody gets that way... [x2]

Sometimes I'm in a jam
I've gotta make a plan
It might be crazy
I do it anyway
No way to know for sure
I'll figure out a cure
I'm patchin' up the holes
But then it overflows
If I'm not doin' to well
Why be so hard on my self?

[Chorus]
Nobody's Perfect!
I gotta work it!
Again and again 'til I get it right
Nobody's Perfect!
You live and you learn it!
And if I mess it up sometimes...
Nobody's perfect

Sometimes I work a scheme
But then it flips on me
Doesn't turn out how I planned
get stuck in quick sand
No problem, can be solved
Once I get involved
I try to be delicate
Then crash right into it
My intentions are good
Sometimes just misunderstood

[Chorus]

Nobody's perfect!
I gotta work it!
I know in time I'll find a way
Nobody's perfect!

Sometimes I fix things up
And they fall apart again
Nobody's perfect

I might mix things up
But I always get it right in the end

[Talking]
Next time you feel like... it's just one of those days...
when you just can't seem to win
If things don't turn out the way you plan,
FIGURE SOMETHING ELSE OUT!
Don't stay down! Try again! YEAH!

[Singing (x2)]
Everybody makes mistakes.....
everybody has those days.....
everybody knows what, what I'm talkin' 'bout.......
everybody gets that way

Nobody's Perfect!
I gotta work it!
Again and again 'til I get it right!
Nobody's Perfect!
Ya live and ya learn it!
And if I mess it up sometimes...
Nobody's Perfect!
I gotta work it!
I know in time I'll find a way
Nobody's Perfect.
Ya live and ya learn it!
'Cause everybody makes mistakes
Nobody's Perfect!
Nobody's Perfect! No no! Nobody's Perfect!

nama dah sedap tapi.... (-.-)

huhu.. charlie.. saya sayang kamu.. huhuhu.. hampir 5 bulan saya xnampak kamu.. dimanakan kamu berada.. sob sob sob... saya tau.. kamu still lagi kat sabak bernam kan kan kan...

inilah namenye charlie.. huhuhu

NamaAm : Kumbang Rove
Nama Saintifik : Staphylinidae (Insecta : Coleoptera : Staphylinidae)
Spesies Paederus fuscipes Curtis
Nama Tempatan : Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll.
Bilangan Spesies : Dianggarkan sekitar 47,000 spesies


namenye sedapkan.. tapi apabila terkena bisanye.. Ya Allah, hanya kau saje yg tau.. betapa sakitnye.. betapa bisanya.. wowww...

Bahaya+Charlie,+Kumbang+Rove,+Semut+Kayap Kumbang Rove: Charlie dan Semut Kayap

ni sume charlie punye pasal.. tgk!!! sume dh buruk... hummm...


Photobucket

ni adalah style charlie.. 

ingat lagi.. time nak mandi, asal nampak je die kat dalam bilik mandi mesti jerit.. sbbnye
1) die tonggek2
2) die ngintai mandi
3) takot tibe je die terbang kat kite..

setiap sem saya kena bisa charlie tp tok sem 4 ni x la.. sbb skrg ni tgh praktikal.. huhuhu
Alhamdulillah sbb xde gangguan oleh charlie..
tp tetibe je rindu kat die.. sbb nak dgr owg jerit (argghhh..,, charlie!!!!!)

(^_^)


what? fat?? (-.-)

Kegemukan adalah dimana berat badan kita melebihi 20 peratus ideal .Ini berlaku disebabkan kalori yg masuk kedalam badan kita melebihi kalori yang diperlukan.Maka akan penyebabkan berlaku pengumpulan lemak dibahagian bahagian tertentu badan.

Kegemukan individu boleh dikategorikan kepada 3 jenis iaitu :

a) Gemuk Air

•Badan mengelambir dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan berlebihan di dalam badan.
•Badan akan terasa cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian.


b) Gemuk Angin

• Perut terasa sebu adakalanya sukar untuk membuang angin keluar.
• Mudah mendapat sakit kepala.


GEMUK AIR dan GEMUK ANGIN

Picit bahagian lengan tangan,korang akan merasai lengan tangan mengelambir dan lembik.


c) Gemuk Daging

• Badan berasa berat dan pejal.
• Mudah penat apabila melakukan tugas harlan.
• Proses penurunan agak lambat berbanding mereka yang gemuk air atau angin mi kerana lemak di dalam badan menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.
• Proses penurunan melalui perpeluhan dan mengikut pantang yang disarankan



GEMUK DAGING

Picit bahagian lengan tangan,korang akan merasa pejal dan padat.

Perbezaan GEMUK AIR, GEMUK ANGIN DAN GEMUK DAGING

Gemuk air dan Gemuk angin mudah untuk turun berat badan tetapi Gemuk Daging mengambil sedikit masa untuk turun. Gemuk Daging berpunca dari lemak yang berkumpul menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.


Cara Mengatasinya

Menurut Pakar Pemakanan dari Pusat Maklumat Pengurusan Berat Badan Bhd., M. Premila cara terbaik untuk turunkan berat badan ialah dengan mengambil lebih banyak makanan seimbang dan melakukan senaman secara konsisten. Ini kerana usaha menguruskan badan perlu ditumpukan kepada proses pengurangan lemak atau otot badan dan bukannya air seperti yang dilakukan oleh sesetengah orang.

Tambah beliau, kesilapan mengamalkan diet seumpama itu hanya akan menjadi sia-sia kerana penurunan berat badan yang berlaku hanyalah bersifat sementara. Langkah menguruskan badan yang paling berkesan ialah apabila seseorang dapat mengurangkan berat badan secara konsisten iaitu satu kilogram setiap minggu.

Beliau memberitahu, kegemukan berlaku disebabkan ketidakseimbangan tenaga dalam badan. Apabila pengambilan tenaga berlebihan daripada penggunaan tenaga seperti pengambilan makanan yang tinggi kandungan kalori, lemak, gula, makanan segera, minuman berkarbonat, hidangan makanan yang bersaiz lebih besar.

“Jika pengambilan tenaga secara berlebihan ini tidak digunakan oleh badan, maka ianya akan disimpan dalam bentuk lemak. Lama-kelamaan individu terbabit akan mengalami pertambahan berat badan,” ujarnya.

Oleh itu adalah sangat penting individu gemuk dan obesiti mendapat nasihat daripada pakar pemakanan dan doktor untuk memulakan langkah pertama diet menguruskan badan. Langkah menguruskan badan dengan cara menyekat makan, tidak makan, diet yo-yo dan makan snek yang mengandungi kandungan lemak dan kalori yang tinggi hanya akan menemui jalan buntu.

Sebaliknya, beliau menasihatkan mereka yang gemuk dan obesiti mengamalkan cara gaya hidup sihat agar mendapat bentuk badan yang ideal melalui cara pemakanan dan diet yang betul iaitu dengan;
* Makan lebih buah-buahan dan sayur-sayuran.
* Lebihkan karbohidrat kompleks seperti bijirin bergandum penuh.
* Kurangkan makanan berlemak, tinggi gula dalam diet.
* Kurangkan pengambilan lemak tepu daripada lemak haiwan.
* Lakukan aktiviti fizikal atau senaman sekurang-kurangnya tiga hingga empat kali seminggu, pada kadar 30 hingga 40 minit.
* Menjalankan aktiviti yang banyak pergerakan.
Bagaimanapun, jika seseorang yang obesiti dengan Indeks Jisim Badan (BMI) melebihi 25 dan mempunyai masalah kesihatan ingin menurunkan barat badan, beliau perlulah merujuk dengan doktor pakar terlebih dahulu sebelum memulakan apa-apa program diet untuk menurunkan berat badan.

p/s: yg penting sekarang ni, gemuk ke kurus ke mesti jaga kesihatan.. xsemestinye kurus xde penyakit.. Allah nak uji kite sume.. nak suruh kite sume bersyukur ape yang telah Dia beri kepada hambaNya...